Monday 2 May 2016

Where is next?

Ke mana lepas ni? yang pasti pilihan kali ini akan menentukan masa depan.
Entry kali ni, aku nak share dengan korang pasal apa yang aku dah lalui lepas dapat keputusan SPM2015 haritu, Alhamdulillah aku dapat keputusan yang cemerlang,3A+ 5A 1A- dan sekarang hanya tunggu beberapa keputusan before aku buat final decision aku on which path should i choose.



So, aku start dari sebaik sahaja aku dapat result haritu,
Selepas beberapa hari dapat result haritu, maka bermulalah hari hari yang sibuk sebab nak kena apply itu ini.


Setiap scholarship , lain lain caranya kita nak apply, ada yang mudah je, ada yang macam macam dia mintak. So, masa ni, aku mengaku memang agak tertekan sikitlah, nak print itu ini, filing, cop pengesahan dari pegawai yang berkelayakan and so on.


Kan cantik camni.
Memang sangat stress lagi lagi ayah aku yang sentiasa push aku. Dia memang caring tapi sikap dia membuatkan aku sangat sangat stress. So my advice is, korang get ready lah, kalau boleh korang korang yang masih sekolah tu, dah ada satu file yang korang dah compile sijil sijil kecermelangan akademik or kokurikulum tuh. Jadilah orang orang yang organized.


                                                                                                 
                                       


So, macam macam scholarship aku mintak tapi so far sampai hari ni 2/5/2016 aku tak dapat apa apa tawaran lagi dari institusi institusi atau pihak yang menyediakan scholarship yang aku nak.
                                                                                             

Kecuali  haritu je aku dapat pergi interview MARA dekat kolej politeknik kat Bangi kalau tak silap aku.Bidang yang aku mintak untuk interview ni adalah Engineering dekat German Malaysian Institute dalam/luar negara. Kalau aku tak silap nama program itu adalah GAPP, GAPP stands for German A-Level Preparation Programme. Kalau ada rezeki, In shaa Allah doakan saya yer, In shaa Allah dalam bulan enam nanti keputusan akan dikeluarkan. Hrmm, bagus jugak kan dapat pergi German.

Masa 2015 haritu satu batch kami ada buat permohonan untuk ke Matrikulasi/Kolej Mara, so aku mintak lah Matrik Selangor, Melaka dan Negeri Sembilan. Tapi check check je keputusan haritu entah mengapa aku dapat Matrikulasi Gopeng, Perak. Hrm, kenapa?entahlah hahahha





Tapi memang aku tak target sangat Matrikulasi sebab daripada kata kata orang suasana di Matrik/Kolej Mara ni lebih kurang macam asrama lah, aku ni kan pelajar asrama jugak, MRSM.
Ada sebab dia kenapa aku dah taknak ulang hidup seperti di Asrama,bukan kene buli yer..mungkin aku akan cerita di entry lain.




So, sekarang aku sedang tunggu keputusan UPU , my first choice is PASUM ataupun Pusat Asasi Sains Universiti Malaya. Yes! Sebenarnya cita cita aku nak jadi doktor pakar kanak kanak so memang situ lah aku target, tak silap aku ada interview, tapi nape aku masih tak dapat dapat yer? Hrmm..yeke ada kawan kawan?

Then lain lain pilihan aku prioritize kan yang Asasi Sains/Sains Hayat dulu. Tunggu sahajalah, ada rezeki kalau dapat aku akan ambil Asasi Sains dulu.



Just sekarang ni aku pening sebab kalau aku dapat program MARA tuh camne? best tu program MARA.hrmm....takpe, benda tak pasti lagi kan..



*KORANG PULAK CAMNE?
                                             

No comments:

Post a Comment