Tuesday 3 May 2016

Hrmm.. Asrama?

Assalammualaikum guys, entry kali ini saya nak share dengan budak budak yang berhajat atau otw ke sekolah berasrama. Dan juga sebab haritu nak share sebab kenapa saya taknak sambung ke matrik dekat entry lain haritu.


Okay 10/2/2014, tarikh bermulanya hidup saya di sebuah pusat menimba ilmu, hrmm, nak kena cari kawan baru and so onlah. Takpe okay je.


Okay, dah berlalu beberapa bulan dekat MRSM tuh, maka bermulalah masa untuk fokus dalam study, tapi hrmm~ tak berapa cun lah, tak ngam pulak dengan suasana belajar dekat asrama. Sangat letih bagi saya, tapi tak semestinya untuk semua orang, so saya akan bagi beberapa isi dalam bentuk point on problem problem yang saya hadapi dekat asrama.


Masalah:


1)Sibuk 
   
- JADUAL SAYA
   - Masa untuk berehat sangatlah kurang! Walaupun masa masa tersebut digunakan banyak untuk perkara perkara yang baik, namun saya tak berjaya adapt dengan situasi, sebab mungkin saya ni jenis yang perlu cukup tidur. I mean, contoh kalau time form 3 dulu, sekolah pagi then petang tuh mungkin boleh lepak sikit,chill chill ataupun tidor, but kat asrama? Nope! You have prep petang!! Nanti saya akan buat satu flow chart jadual dari bangun pagi sampai ke malam. Jadual tu ikot experience aku lah, mungkin lain tempat, lain masa lain caranya dak?


2)Mengantuk

 -Okay yang nih memang point paling saya tak suka!hrm, I mean it ,seriously, saya adalah orang yang paling tak suka nak hadap mengantuk tau! Lagi lagi dalam kelas, kalau boleh memang nak tidor, but sebab nak jaga hati guru kenalah lawan benda tuh, hrmm memang tak suka lah, sebab saya nih jenis tidor kene cukup then baru boleh belajar,tidor cukup, belajar pon efficient!Kan?
- TIDOR!!!
Masa aku form 4 dan awal tahun form 5 memang benda nih terok ar. Rasa tak suka belajar just sebab saya takleh fokus, i mean, what is the point learning when u dont give any focus at all at what your teacher teachings! am i rite? Kalau ada cikgu cikgu yang baca entry ni, please, kalau nampak budak tuh mengantuk sangat just give him some rest, 10 minutes would be enough, sebab masa saya ngantuk tuh, tak expect pon nak tidor berjam, just a few minutes okay.


3)Tak cukup masa

  - Apa yang saya maksudkan dengan point saya yang satu ni adalah time untuk iron baju, basuh baju, kemas kemas kawasan tempat tidur dan locker. Okay mungkin saya sahaja yang rasa benda nih, bayangkan lah balik prep malam pukul 11 malam! What?? Yup 11 malam tau.. hahaha! Kau nak sembang sembang , lepak lepak luh ngan member, camno tuh! So, korang kene pandai lah curi curi masa sikit, kalau dekat maktab saya Alhamdulillah ada washing machine~ 



4)Jadual 

  -Yer guys, jadual awak awak semua akan ditetapkan dekat asrama, so korang kene ngam lah ngan jadual tuh, kalau saya kurang sikit lah sebab kalau tengahari panas panas tuh nak pergi sana sini situ... oh im not like that but of course saya still boleh compromised, nak taknak manusia kalau nak berjaya kita mesti lakukan pengorbanan dan kompromi, semuanya untuk mencapai cita cita kita kan.. learn to adapt! CONTROL THE SITUATION, NOT THE SITUATION CONTROL YOU!

-REMEMBER THAT




So that is my problems that i had to face those days, banyak lagi sebenarnya, haha Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar, sebenarnya takdelah terok sangat, kalau kita nak mesti boleh punya, orang orang yang nak berjaya mana boleh merungut itu ini, Yang saya cerita nih semuanya pasal problem, tapi kebaikannya mana? banyak sebenarnya kebaikan duduk asrama nih, zaman sekarang nih kalau budak budak asrama nak merungut itu ini memang tak patutlah, sebab kalau dibandingkan dengan orang dulu dulu, jauh bezanya kan.Saya just nak share perkara nih so that kalau ada adik adik yang nak masuk asrama boleh ready dengan perkara perkara nih. Yang pasti kalau duduk asrama nih korang boleh fokus dengan study korang ! You dont have to face any problems at your house. Yela lagi lagi usia usia kita nih kan ,16,17,18... ada je point nak gaduh dengan family members. Darah muda katanya~

No comments:

Post a Comment