Wednesday 4 May 2016

Alamak! SPM Dah Dekat!!!

"Dah bulan enam dah ni, tapi macam macam lagi aku tak dapat, exam addmath pertengahan tahun pon aku just dapat score 36 ja, tak kira yang lain lagi! camna nih!"

Ya Allah, lebih kurang begitulah apa yang bermain dalam kotak fikiran saya masa waktu nak dekat dekat SPM2015 dulu, sangat gementar, duduk MRSM jauh jauh, Selangor ke Kedah, Kedah ke Selangor, naik bas pergi balik lebih kurang RM100 jugaklah, itu sekali trip, bayangkan dalam 2 tahun berapa banyak saya pergi balik Selangor-Kedah? Belom kira duit duit buku yang entah berapa ratus saya spend, yerlah ada sesetengah subjek kitorang digalakkan beli buku Success yang tebal tu, Hrmm banyak lagilah buku lain. Macam mana tuh? Saya nih bukan lah orang yang berada, dan dalam family Saya parent saya memang memberi harapan kat saya. Duit beribu, hasilnya mestilah diharap dapat dituai dikemudian harikan?


Segala perbelanjaan nih adalah antara faktor faktor kenapa sampai satu masa saya belajar kaw kaw punya, faktor yang lain pulak adalah cabaran daripada rakan rakan. Hrm sebenarnya cabaran tuh bukan lah maksudnya cabaran secara direct, tapi cabaran yang indirect. For instance, ada satu hari tu, saya jalan bersama dua orang rakan saya yang antara top student. Okay time tuh memang otak ni masih mencari cari lagi ..haha maksudnya kureng lagi lah.. hrmm, then diorang boleh bukak topik pasal kalau tak silap subjek chemist kot, Alamak! hrm bayangkan lah, jalan bertiga dan saya agak terasa lah kan.. diorang pung pang pung pang kita krik krik je, no idea to talk! Banyak lagi sebenarnya keadaan yang lebih kurang sama macam nih. So tak boleh jadi lah kan? So memang pulun lah padu padu! Maka saya carilah cara cara yang lebih berkesan bagi saya untuk belajar.

Dua nih boleh dikatakan sebagai main factor lah yang menggerakkan saya menjadi seorang yang lebih bersemangat untuk belajar.So, bayangkan daripada seorang pelajar yang tak berapa cemerlang, saya dapat jugak score 6A 3B dalam SPMRSM (trial exam) saya , dan jugak straight As dalam SPM saya, Alhamdulillah~ syuukur

Jadi point saya dalam entry kali ini, sebenarnya masih belom lambat lagi kepada adik adik untuk berjaya, masih ada harapan, masih ada sinar nya, jangan putus harapan lagi. Baru bulan 5 nih, masih sempat! Apa yang awak perlu adalah semangat untuk belajar! Jadi saya nak share lah dengan korang macam mana untuk belajar dengan lebih berkesan cara saya!

TIPS:

1) Minum air putih lebih banyak
  - Masa nak dekat dekat SPM, saya sampai beli berbotol botol air mineral. Kenapa?
Sebab air putih ni akan beri oksigen kepada otak kita!

2) Hubungan
   -Hubungan dengan Allah, Ibubapa, guru guru dan rakan rakan kena lah jaga. Ini semua untuk           Keberkatan.

 3) Latihan
   - Buat je latihan korang tuh, kalau korang nak bantai pon takpe, bila bincang nanti korang tahu lah   jawapan dia, maksud saya bantai tuh setelah fikir lah, bantai lah dengan rational.

  4) Soalan Objektif

     -Okay ini terus teranglah, memang saya sendiri apply, dan memang berkesan, subjek Biology,       Chemistry, Fizik, Sejarah dan Pendidikan Agama Islam. Lagi lagi Kimia, korang semua kena           cuba! Bayangkan pernah cikgu buat macam test kecik lah, soalan objektif Kimia, 1st test saya           dapat lebih kurang 24 ke 26 camtu, pastu yang 2nd test, saya dapat lebih kurang 36/50 dan last test   saya dapat 40 something. Dalam waktu yang singkat. Sebab paper objektif nih tak leceh, korang     just fikir,bulat then tengok lah jawapan, oh yer, selepas test tuh, saya rasa tak pernah saya punya paper objektif sama ada latihan ataupun exam dapat below 40 .. Paper 1 nih seronok time nak check tuh, hrm rindu! Korang kene test yang nih! Berkesan untuk saya~

   5) Cara aku
      - Okay cara nih agak mahal sikit guys!sebab memang sangat berkesan! nak tahu sebab apa? kan saya ada mention kat atas peperiksaan mid year addmath saya just scored 36   kan? Then exam SPMRSM saya dapat lebih kurang 63! Which make it A- . So rahsia dia macam     ni, habis je prep petang, lebih kurang pukul 4:30 - 5:00 pm camtu, saya akan berjumpa dengan  sifu Addmath saya, yer dia memang sangat pro, pandai mengajar dan peramah, Ada cara tersendiri. So saya akan buat hrm lebih kurang 4 ke 5 soalan dengan dia, biasalah soalan Addmath memang ambil masa yang agak lama, Then habis saja buat saya akan rush pergi makan petang and balik dorm untuk bersiap ke surau, sangat awal ke surau, masuk dalam surau, orang masih  tak ramai, then saya akan menyendiri dalam surau tuh, bersila menghadap kiblat, saya tutup mata dan fikir balik pasal soalan yang saya buat bersama sifu saya tadi, saya ulang balik step step untuk buat soalan tu.. one by one, seolah olah sedang menjawap soalan tuh lagi sekali bezanya kali ini tanpa pensel atau pen. Kalau dapat jawab, dapat ulang step step tuh, Alhamdulillah tapi kalau saya tak dapat jawab, prep malam tuh saya akan cari soalan yang sama dan cari jawapan dia lagi sekali. Okay soalan yang  saya ambil kebiasaannya dari buku koleksi SPM/SPMRSM/SBP..  cara nih berkesan dengan saya. macam bertafakur gitu.

     6) Take a look dekat soalan SPM
      -OUH rupanya exam exam nih ada format dia! yup memang berformat melainkan dia soalan         KBAT , selain tuh memang berformat, seolah olah dia ulang soalan yang sama just nombor yang berbeza. Seolah olah dia cakap "saya sayang awak" dan "saya cinta awak" ..eh ape bezanya kan? yup spelling je! lagi lagi MATH dan ADDMATH. Kalau boleh tengok semua subjek, korang ambil yang SPM 2015 punya kan, korang tengok macam mana ,teliti semuanya.. sebab lebih kurang camtu lah korang akan jawap nanti.. Sebab masa pertengahan tahun 2015, saya kene masuk dalam group "From Zero to Hero" hrm kira macam program untuk budak budak yang tak score Addmath lah, so dari situ cikgu bagi soalan paper 1 Addmath start from number 1. Dari situ saya macam seolah olah ada hala tuju tau... Seolah olah format format tuh adalah landasannya dan kita just kene get through je.. sebab sebelom nih kalau study atau exam.. cikgu main bagi je soalan, dan soalan soalan tuh ada yang tak seperti yang akan keluar time exam.. So kadang saya malaslah nak buat.. kalau korang ada buku koleksi SPM ,memang cun,just buat then refer soalan.. best!

- Mind map pon boleh bantu, tapi kena kemas lah, satu chapter satu helai kertas mungkin?
      7)Bertanya
      - Yer masa hujung hujung nak dekat SPM, memang saya agak tebal muka, lantaklah orang nak kata apa, asalkan saya ada jawapan, saya ada ilmu! Kalau cikgu stress pon biarkan! it shows our commitment, tapi jangan lah sampai annoying sangat! Dan kalau ada member korang lagi pandai korang pergi je tanya dia, jangan sombong ! Kalau korang rasa tak ngam tanyalah member lain ~

    8) Bersifu
     - Memang saya ada sifu saya sendiri dan Sifu Addmath saya kira paling saya sayang lah...sifu lain lain macam sikit sikit je kot menunjuk ajar. Sifu BM dah hujung hujung baru saya berguru ngan    dia tapi memang banyak saya belajar dari dia Alhamdulillah.

    9) Mengajar
    - Bila kita dah dapat ilmu dapat jawapan untuk soalan yang agak susah, ajarlah orang lain, benda nih akan menjadikan otak kita lebih ingat dan lebih faham apa yang disampaikan, jangan sombong! Saya ada terbaca quote dalam twitter, hrm lebih kuranglah camni , kalau kita ada seringgit,kita share dengan member kita, kita akan dapat 50 sen, dan dia akan dapat 50 sen, tapi kalau kita ada satu ilmu, kalau kita share, kita still ada satu ilmu dan member kita dapat lagi satu ilmu,yang quote ni mungkin agak berbeza sikit , tapi sama lah point dia hahahaha XD .hrm kita tak rugi pon kalau share ilmu dengan orang, jadi share share lah ilmu!


Okay setakat ini sahajalah yang saya dapat share dengan korang! Just nak ingatkan ini adalah cara saya dalam belajar, tak semestinya ngam dengan korang, mungkin korang ngam dengan cara yang lain kan, cara yang tersendiri. Mungkin juga korang boleh explore cara korang yang tersendiri. Semua ni kira tips yang mungkin saya rasa dapat membantu korang. Apa apa pun belajar lah rajin rajin, makanan jaga, berdoalah sentiasa kepada yang Maha Esa. :)

- Kadang kadang kita kena muhasabah diri

No comments:

Post a Comment